Blogpost Studio op T

gepubliceerd 24-02-2025

Tips voor een online event

Hoe maak je een online event net zo impactvol als een fysiek event?

Hoe kun je een event dat online plaatsvindt nou net zo impactvol maken als een fysiek event? Oftewel, hoe zorg je ervoor dat je deelnemers niet afgeleid raken? Dat is voor jou een vraag, maar voor ons een weet! Het is namelijk zeker mogelijk om een online event net zo ‘levendig’ te maken als een event waar mensen elkaar in real life ontmoeten. In deze blog delen we hiervoor de beste tips, zodat je deelnemers zich écht ‘aanwezig’ voelen, zelfs als ze in hun pyjama achter het scherm zitten. 

Zorg voor interactie

Als je niet wilt dat je kijkers afdwalen en liever naar hersendodende filmpjes op TikTok kijken, zorg dan voor interactieve elementen om ze erbij te houden. Denk aan live polls, Q&A-sessies, break-out rooms en chats. Het is belangrijk om je publiek betrokken te houden, zodat ze niet het gevoel krijgen dat ze naar een saaie meeting zitten te staren – bij wijze van spreken dan.

Een goede productie is belangrijk

Net als bij een fysiek evenement is een goede beeld- en geluidskwaliteit aangenaam om naar te kijken en luisteren. Investeer daarom in professionele verlichting, camera’s en een stabiele internetverbinding. Want laten we eerlijk zijn, het zou nogal ongemakkelijk zijn als het beeld vastloopt tijdens een plotselinge niesbui.

Duidelijke sprekers en een goede inhoud

Een spreker die te veel ‘uh’ zegt of constant stottert? Dat kan irritant worden. Kies daarom voor een spreker die boeiend is en de aandacht vasthoudt. Daarnaast is een goede inhoud en een duidelijke boodschap erg belangrijk. Niemand zit te wachten op een eindeloos verhaal over koetjes en kalfjes… tenzij dat natuurlijk het doel van de meeting is!

Virtuele netwerkmogelijkheden

De netwerkmogelijkheden van een fysiek event nabootsen? Appeltje eitje. Maak bijvoorbeeld gebruik van virtuele tafels, chats of matchmaking tools die de deelnemers met elkaar linken. Dus hoewel je deelnemers misschien nog in hun pyjama zitten, kunnen ze elkaar alsnog ontmoeten.

Creëer een aantrekkelijke omgeving

Elkaar de hand schudden in een professioneel aangeklede studio zit er misschien niet in, maar virtueel elkaar de hand schudden in een visueel aantrekkelijke omgeving? Een duur grapje, maar dat kan misschien wel! Maak bijvoorbeeld gebruik van virtual reality (VR) of augmented reality (AR). Bedoel, hoe leuk is het om een vergadering onder water te houden?

Personaliseer de ervaring

Het is altijd leuk om je gasten na een event te verwennen met een goodiebag of cadeautje. Dat wordt alleen wel lastig als alles online is… maar no worries, digitale goodiebags en cadeaus bestaan ook! Daarnaast kun je je deelnemers de mogelijkheid bieden om hun eigen agenda samen te stellen of toegang te krijgen tot op maat gemaakte content.

Op maat gemaakte follow-ups

Net als bij een fysiek event wil je niet dat je gasten vertrekken zonder iets om naar terug te kijken. Je wilt natuurlijk wel dat ze er nog lang van kunnen nagenieten. Een aftermovie is misschien geen optie, maar gelukkig zijn er genoeg alternatieven. Denk aan het versturen van highlights, opnames of samenvattingen van het online event. Op deze manier houd je je gasten nog lang zoet!

Hopelijk hebben deze tips je wijs gemaakt en weet jij precies wat je moet doen om een online event net zo impactvol te maken als een fysiek event. Dus, waar wacht je nog op? Huur een studio, trek je beste schoenen aan (die waarschijnlijk toch niet in beeld komen) en maak er een daverend event van, waarbij niemand last heeft van pijnlijke voeten.

Laat hier je gegevens achter

We nemen z.s.m. contact met je op!