Waarom en wanneer gebruiken we verticale content?

Verticale content is sinds de opkomst van mobiele telefoons enorm gestegen. Logisch, want het is speciaal daarvoor gemaakt. Vroeger werd verticale video nog belachelijk genoemd, maar tegenwoordig lopen we allemaal met een mobiel op zak en zien we niets anders meer. Maar wat is het belang eigenlijk van verticale content? Waarom gebruiken we het zoveel en wanneer gebruiken we het?

mobiel in verticale stand

Waarom verticale content?

Zoals eerder vermeld is verticale content specifiek gemaakt voor mobiele telefoons. Gebruikers houden hun telefoon namelijk verticaal vast, dus content in die vorm sluit beter aan bij het gedrag. Niet zo gek lijkt me, toch?

Daarnaast gebruikt vrijwel iedereen social media. Volgens het “Digital 2024: Global Overview Report” van DataReportal zijn er wereldwijd meer dan 5 miljard actieve socialmediagebruikers, wat neerkomt op ongeveer 62,3% van de wereldbevolking. DemandSage verwacht dat dit in 2025 oploopt tot ongeveer 63,9%, met een gemiddelde dagelijkse besteding van 2 uur en 21 minuten. Kortom, een hele hoop. En het merendeel daarvan gebeurt op de mobiel.

Voorbeelden

Je kent ze waarschijnlijk al, en zeker als je deel uitmaakt van die 62,3%. Toch hebben wij hier voor jou een lijstje met voorbeelden van verticale content:

  • Instagram Stories, Reels
  • TikTok filmpjes
  • YouTube Shorts
  • LinkedIn video’s
  • Snapchat
  • Facebook stories
  • Verticale livestreams
  • Verticale trailers of teasers van events of podcasts

Wanneer gebruik je het?

We weten waarom we verticale content gebruiken, maar wanneer gebruiken we het? Meestal wordt het gebruikt voor snelle sociale content. Bij horizontale content, zoals een video, komt er vaak meer werk bij kijken, waardoor de verticale video’s overblijven voor het makkelijke, snelle werk. Althans, dat is natuurlijk ooit door iemand besloten.

We gebruiken verticale content ook om bereik te genereren bij het jongere publiek. Waarom? Omdat zij, kort gezegd, ermee zijn opgevoed. Daarnaast wordt het ook vaak gebruikt tijdens een evenement. Voor korte sfeerbeelden bijvoorbeeld, behind-the-scenes of teasers, maar ook Q&A’s en polls.

Wij van Sommedia maken ook volop gebruik van verticale content, vooral dankzij onze video’s. Onze social media kanalen zijn gevuld met verticale beelden en tijdens evenementen in onze studio, Studio op T, draaien we onze schermen soms van horizontaal naar verticaal. Kortom, er zijn talloze mogelijkheden voor het inzetten van verticale content. Benieuwd hoe wij dit doen? Bekijk dan onze website of bezoek onze social media platforms.

Tips voor sterke verticale content

Wil jij helemaal wegwijs worden in de verticale wereld? Wij hebben hier enkele tips om rekening mee te houden:

  • Houd het kort maar krachtig: Een verticale video duurt meestal tussen de 15-20 seconden. Horizontale video’s zijn meer gebruikelijk bij een video die langer dan 1,5 minuut duurt.
  • Zet je boodschap in de eerste 3 seconden: Aangezien we tegenwoordig worden doodgegooid met miljoenen verticale video’s, is het belangrijk om je boodschap meteen vanaf het begin duidelijk te maken. Zo zal je video minder snel weggescrold worden.
  • Voeg ondertiteling toe: Sommige mensen kijken vaak zonder geluid.
  • Gebruik extra elementen: Gebruik kaders, stickers of tekst om de aandacht van je kijkers te trekken.

Een andere handige tip is om horizontale beelden her te gebruiken als nieuwe verticale beelden. Kijk bijvoorbeeld naar podcasts die gemiddeld 15 minuten duren. Vaak zie je dat stukjes uit de podcast hergebruikt worden als korte, quote-video’s op social media. Of een horizontale livestream die verandert naar een korte snippet. Het kan allemaal! Een ander sterk voorbeeld: van een blog naar een visuele tip, zoals onze SoMM-tips natuurlijk!

Kortom, verticale content is ideaal voor mobiel gebruik en sluit goed aan bij het gedrag van gebruikers. Het wordt vaak ingezet voor snelle, visuele berichten op platforms zoals Instagram, TikTok en YouTube Shorts. Is jouw content al klaar voor de verticale revolutie, of blijf je liever vastzitten in het horizontale tijdperk? Zeg het zelf maar!

Laat hier je gegevens achter

We nemen z.s.m. contact met je op!