De derde letter in ons GDBPI principe is: “Beste stijl”.

Voor wie gaan we de video maken en wat wordt de boodschap hebben we beantwoord. We zijn nu aangekomen bij de hoe, hoe gaan we de boodschap overbrengen.
Graag willen we jullie meenemen in onze werkwijze, hoe pakken wij dit bij SoMMedia aan. In de vorige post hebben we het gehad over de doelgroep. Nu gaan we verder met de derde stap.

Lees hieronder meer over wat er in deze fase aanbod komt en hoe dit bijdraagt aan een succesvolle productie.


01. Stijl, de keuze is reuze.

Stijl kan betrekking hebben op van alles. Wij gaan het hebben over videoproductie stijlen. Hoe gaan we jouw boodschap verpakken, zodat het jouw doelgroep aanspreekt en past bij jouw onderneming!

We delen het even in 2 categorieën: Live action en Animatie.


Live action, en alle mogelijkheden.

Met live action bedoelen we alle soorten video die met een camera en mensen gefilmd wordt.

  • Bedrijfsfilm/Corporate
  • Commercial
  • Video content
  • Videoportret
  • Vlog
  • Aftermovie / powerclip
  • Instructievideo
  • Registratie
  • Live Webcast

In de studio

Diverse formats worden gefilmd in de studio. Vaak worden e-learning video’s gefilmd in de studio. Hier zitten verschillende voordelen aan. Je kan veel opnames maken op 1 draaidag. Tevens kun je gebruik maken van green screen. Waarmee je letterlijk alles wat je maar kan bedenken mogelijk kan maken.

Op locatie

Locatie kan heel bepalend zijn voor de sfeer van de video. Aan de hand van het script en de mood worden locaties bepaald. Wordt het jouw eigen bedrijfspand of een kasteel ergens op het platteland? Samen gaan wij op zoek naar de beste plekjes.

Voorbeelden

Bedrijfsfilm / corporate

Bedrijfsfilms geven een sfeervolle indruk van jouw bedrijf. Er wordt op een prettige, korte en bondige manier getoond wat de medewerkers doen en waar je gevestigd bent. Handig om (potentiële) klanten, kennis te laten maken met jouw organisatie.

Ook geef je hiermee goed weer wat het bedrijf voor staat en welke sfeer er heerst. Waarom is jouw bedrijf zoals het is?

Videocontent

Misschien een vreemde, want het is toch allemaal video content? Klopt, maar hier bedoelen we bijvoorbeeld: Op beurzen, presentaties en events is ondersteunend visueel aantrekkelijk beeldmateriaal onmisbaar geworden. Val op met sterke visuals, motion graphics en videocontent.

Vlog

Dit toegankelijke format wordt door veel mensen gebruikt. We kennen het allemaal van de influencers op YouTube die hun leven documenteren. Maar ook bedrijven gebruiken het om hun boodschap naar buiten te dragen. Vaak wordt dit format gebruikt om arbeidsmarktcommunicatie doeleinde te communiceren.

Videoportret

Een videoportret is een krachtig, persoonlijk middel om geloofwaardigheid en betrouwbaarheid te bewijzen. Met citaten van betrokken medewerkers of relaties anderen informeren, werven of ervaringen delen.

Commercial

Een reclamefilm of commercial zet de kijker aan tot actie. Denk aan contact opnemen met jouw bedrijf, de aankoop van een product in een van jouw verkooppunten of het bezoeken van jouw evenement.

Aftermovie / powerclip

Wanneer je een evenement organiseert, kun je dat laten vastleggen in beeld en geluid.
Deze film zorgt niet alleen voor een mooie terugblik, maar helpt ook bij het motiveren van het bezoek of deelname aan een volgend evenement.

Instructievideo

Een sterk middel om trainingen en cursussen te verbeteren en aantrekkelijker te maken. Maak een trainingsfilm voor een digitale leeromgeving, e-learning module of voor de interne organisatie. Dit kan zowel live action als in animatie stijl.

Registratie

Een show of evenement? Misschien iets wat je graag wil zien maar er niet bij kan zijn. Met een registratie kan je er altijd bij zijn. Die zijn mooi en kunnen alles vastleggen wat er gebeurd! Zo mis je geen moment.

Live webcast

Met een webcast is van alles mogelijk, meeting, online shows en nog veel meer. Vaak worden live webcast met interactie gebruikt, zodat kijkers vragen kunnen stellen.


Animatie, en de veelzijdigheid hiervan.

Animatie, dan denk je al snel aan het entertainment op het all inclusive resort. Wij bedoelen hier iets anders mee. De getekende video’s en de stijlen zijn eindeloos. Hieronder een greep uit de meest gangbare stijlen.

  • Easy icon & Easy icon plus
  • Karakter
  • Lijn stijl
  • Typografie
  • Cut-out
  • Motion graphic (icm live action)

2D

Wanneer je begint over een animatie video dan wordt er vaak als eerste aan een 2D animatie gedacht. Deze stijl is ongelofelijk populair en heeft als voordeel dat het boeiende verhalen kan creëren met iconische en/of herkenbare personages.

3D

Ook 3D animaties hebben een levendige uitstraling. Deze stijl wordt veelal gebruikt om complexe dingen uit te leggen. Zo kun je bijvoorbeeld uitstekend een complexe machine geheel ontleden en laten zien waaruit deze bestaat. Bij een 3D moet wel rekening worden gehouden met een langere productieduur dan bij de overige varianten.

Voorbeelden

Easy icon & easy icon plus

Het woord zegt het eigenlijk al “easy icon”. Eenvoudige iconen, deze animatie is snel te produceren en kosten technisch vaak erg interessant. Geheel in jouw huisstijl eenvoudig jouw boodschap overbrengen.

Typografie

Deze stijl wordt gebruikt voor het vertellen van verhalen. En er wordt alleen gebruik gemaakt van tekst in beeld. Het bereik van deze stijl is beperkt, maar mits het script goed is geschreven zijn dit wel krachtige animatie video’s.

Lijn stijl

Het woord zegt het eigenlijk al “lijn-animatie”. Deze vorm van animatie bestaat compleet uit het gebruik van lijnen. Deze lijnen kunnen in verschillende kleuren en diktes voorkomen. De lijnen hebben een vast begin- en eindpunt. Doordat de overgangen van scene naar scene ook door middel van lijnen gebeurt krijg je een vloeiende geanimeerde stijl die oneindig door kan gaan.

Karakter

Bij een karakter animatie speelt een geanimeerd karakter de hoofdrol in de video. Met een geanimeerd karakter kan de kijker zich toch inleven en voelt deze zich direct aangesproken. Zo luister je naar het karakter of zie je wat voor spannends het karakter allemaal meemaakt.

Cut-out

Een cut-out animatie wordt er gebruik gemaakt van papier of digitaal geknipte elementen beeld voor beeld voortbewegen. De soms ietwat houtigere overgangen geven een creatief resultaat. Dit is een arbeidsintensieve stijl

Motion graphics

Motion graphic is eigenlijk geen aparte animatiestijl. Het zijn bewegende grafische elementen in een videoproductie. Dit geeft een videoproductie een tweede laag, waarin je aanvullende informatie kunt geven. Denk hierbij aan een logo die mooi beweegt of de titelbalkjes en iconen die subtiel en verfijnd in beeld worden gebracht.

3D Elementen

3D kan ook gecombineerd worden met live-action beeld. Bijvoorbeeld wanneer je een toekomst beeld wilt visualiseren.


Ready, set, go

Wanneer het beste format voor jou boodschap geselecteerd is, kunnen we aan de slag.




Huisstijl

welke kleuren, fonts, logo en grafische elementen word er gebruikt door jouw bedrijf? Je wilt natuurlijk dat de video aansluit bij de identiteit van jouw onderneming. Deze moet overal herkenbaar zijn voor je klanten. Daarom stellen we jouw merkidentiteit altijd centraal in alle video producties.


Thank you next!

De volgende stap in het GDBPI principe is het bepalen van de productie.