De tweede letter in ons GDBPI principe is: “Doelgroep”.

Een belangrijke vraag is: “Voor wie gaan we de video maken?”
Graag willen we jullie meenemen in onze werkwijze, hoe pakken wij dit bij SoMMedia aan. In de vorige post hebben we het gehad over het gesprek. Nu gaan we verder met de tweede stap. De opdrachtgever heeft meestal al uitgebreid onderzoek gedaan naar wie de doelgroep is. En dan vraag je je natuurlijk af: “is dit echt nodig?” We spreken gewoon iedereen aan en dan maar hopen dat onze boodschap terecht komt bij degenen die het interesseert. Werkt ook toch?

Lees hieronder meer over wat er in deze fase aanbod komt en hoe dit bijdraagt aan een succesvolle productie.


01. Doelgroep analyse?

Wij gaan geen volledige doelgroepanalyse maken, want bijna ieder bedrijf heeft ooit wel eens een doelgroep bepaald. Of dit nou een uitgebreid onderzoek van 50 pagina’s is of een beknopt a4-tje. Deze data is super handig voor veel marketing doeleinde zo ook voor videoproducties! Uiteraard kun je nu ook een nieuwe doelgroep willen aanspreken. Dit bespreken we samen.

Tone of voice


De tone of voice is letterlijk de stem van je bedrijf, dus de manier waarop je schrijft. Voor een deel baseer je je tone of voice op je bedrijf, en hoe je jezelf in de markt wilt zetten. Maar ook naar je doelgroep.

Een aantal vragen die je kunnen helpen met het bepalen van de tone of voice. Wil je zakelijk en professioneel overkomen, of juist losjes en benaderbaar? Spreek je de kijker aan met ‘u’ of ‘jij’? En moet de voice-over een man of vrouw zijn? Jong of oud? Neutraal klinkend en ABN sprekend of met een accent of dialect?

Doel


  • Informeren
  • Instrueren
  • Opiniëren
  • Overtuigen
  • Activeren
  • Amuseren

Lengte


Het doel van de video bepaald mede ook de lengte. Daarnaast bepaald ook het platform de lengte. Verschillende kanalen hebben zelfs restricties waaraan een video moet voldoen. Zo kunnen er op je Instagram feed maar video’s plaatsen van max 1.5 minuut. En op Instagram story 15 seconden. Je kan er ook voor kiezen om meerdere video’s van een bepaalde lengte maken.

Platform


Waar bevindt jouw doelgroep zich? Je video verspreiden waar ook jouw doelgroep te vinden is klinkt logisch.
Zo zijn er veel mogelijke kanalen waar je je video kan plaatsen. Dit hoeft niet perse 1 kanaal te zijn. Je kan ook van 1 video meerdere versies maken, zodat iedere versie is aangepast aan het kanaal

  • Social media: Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn
  • Youtube
  • Jouw Bedrijfswebsite
  • TV

02. Message send… Received

Een doelgroepanalyse zorgt ervoor dat jouw boodschap overgebracht wordt bij de mensen waar het toe doet! Zie hieronder een aantal voorbeelden van communicatie met een specifiek doel. Allemaal in een compleet ander format aangepast aan de boodschap en de doelgroep.

Cases


Bekijk projecten die wij voor verschillende klanten hebben gemaakt.




Arbeidscommunicatie

Dringend op zoek naar nieuwe werknemers? Maar de geschikte kandidaat solliciteert niet? Kijk hoe de Gemeente Helmond vlogs gebruikt heeft om potentiële kandidaten aan te spreken!

Live vragen beantwoorden

Krijg je veel vragen over complexe onderwerpen? Kijk hoe het Catharina ziekenhuis gebruik maakt van onze Live webcast met Whatsapp redactietool. Via deze interactieve live webcast bereiken ze veel mensen. Zij kunnen hun vragen stellen deze worden behandeld door een expert.

Theatershow

Je hebt een super gave show bedacht en gaat deze opvoeren. Na de show zou je dit zelf willen terug kijken of op TV willen uitzenden. Wij mochten de show van Alex Klaasen registreren.


Thank you next!

De volgende stap in het GDBPI principe is het bepalen van de beste stijl.