De vierde letter in ons GDBPI principe is: “Produceren”.

Voor het gemak hebben we 3 fases in de stap productie gebundeld. We spreken normaal over de pre-productie, productie en post-productie. We gaan deze stappen verder uitleggen en welke werkzaamheden hier aanbod komen. In de vorige post hebben we het gehad over de beste stijlkeuze. Nu gaan we verder met de een na laatste stap.

Lees hieronder meer over wat er in deze fase aanbod komt en hoe dit bijdraagt aan een succesvolle productie.


01. Preparation is key!

De pre-productie, je moet het zo zien “Pre” betekend voor. Dus alles wat voor de opnamedag gebeurt verstaan we onder de pre productie.

Voorbereiding

De voorbereidingen hangen af van welke soort productie we gaan maken. Niet alle omschreven werkzaamheden zijn van toepassing bij elke productie. Zoals je kunt zien komt er heel wat bij kijken om een videoproductie te regelen.

Script

In het concept hebben we een grove opzet gemaakt van een storyline. Wanneer het concept akkoord is gaan we aan de slag met het script. In het script staat alles beschreven dat we gaan zien en horen. Voice-over teksten, titels die in beeld komen, de beelden, het gevoel dat de muziek teweeg moet brengen, etc.

Storyboard

Een goedgekeurde script schematisch tot leven brengen in een storyboard.

Locaties scouten

Wanneer we geen gebruik maken van onze studio of de locatie waar u gehuisvest bent, gaan we opzoek naar een externe locatie. Wanneer de locatie naadloos aansluit bij de sfeer die de productie wil uitstralen, blijft een onvergetelijke indruk bij de kijker achter.

Casting

Komen er acteurs of figuranten voor in de videoproductie? Deze zullen worden gecast door ons of een speciaal castingbureau. Samen bepalen we wat er bij jouw merkidentiteit en onderneming past. Welke leeftijd, geslacht en uitstraling moet iemand hebben? Wij zorgen voor een ruim aanbod van acteurs, zo kunnen jullie een passende keuze maken.

Techniek testen

Gaan we op locatie een live registratie of webcast doen, dan komt er heel wat techniek bij kijken! We beginnen met een locatie bezoek om de omstandigheden te controleren. Hoe is de verlichting, stroom voorzieningen, internet en natuurlijk of er een koffiemachine aanwezig is. Belangrijk is dat we tijdens de uitzending niet voor verassingen komen te staan. Preparation is key!

Crew

SoMMedia werkt met een vaste schil van freelancers, zoals cameramannen, regisseurs en audiomannen. Voor iedere productie overwegen we wie het meest geschikt is voor de soort video die er gemaakt gaat worden.

Apparatuur

Wanneer de draaidag gepland staat overleggen we met de cameraman wat er nodig is qua apparatuur. Dan zetten we dit klaar voor de draaidag in ons magazijn.

Callsheet

Een aantal dagen voor de draaidag sturen we alle crewleden het callsheet. Hierin staat álle informatie over de draaidag. Van de planning tot contactgegevens van de crew, figuratie en locatiehouders. 

02. Lights, camera, Action

Productie, eindelijk zijn we bij de opnamedag beland. Vandaag gaan ze dan op pad. De camera, lampen en microfoons mogen weer tevoorschijn komen.

Opnamedag (live-action)

De voorbereidingen zijn getroffen, alle elementen komen samen op deze dag(en) (of mochten het een meerdaagse draaidag zijn). Waaruit de crew bestaat hangt ook weer af van de grote van de productie. Soms is het alleen een cameraman. Andere keren is het een volledige crew. Zie de crewleden en hun taken uitgelegd.

Regisseur

De regisseur weet hoe de film eruit moet gaan zien. Zorgt voor de bewaking van het script, komt het verhaal eruit zoals we voor ogen hadden. En geeft het de juiste sfeer weer. Daarnaast fungeert hij/zij als basis voor de coaching van de acteurs, maar is in het algemeen verantwoordelijk voor de gehele artistieke invulling.

Opnameleider

Coördineert de filmploeg aan de hand van het opnameschema. Daarnaast de kleinere productionele vraagstukken regelen op de locatie.

Cameraman

Bedient de camera en bepaald de compositie van de scenes.

Geluidsman

Een geluidsman is verantwoordelijk voor het opnemen van het geluid. Afhankelijk van wat de geluidsman moet opnemen kan hij werkzaam zijn binnen een studio of binnen of buiten op locatie. Hij is verantwoordelijk voor het ruisloos opnemen van het geluid en de beste manieren vinden om het beste geluid te kunnen opnemen.

Gaffer

Heeft de verantwoordelijkheid over het licht en de elektriciteit op een filmset. De gaffer kan de filmset omtoveren tot een helverlichte kamer, een donker metrostation of een zonsopkomst.

Cast

Of het nou ingehuurde acteurs, figuranten of werknemers van jouw eigen bedrijf zijn. De personen die voorkomen in de video verstaan wij onder de cast.

Visagie

Zorgt voor de make-up van de cast vóór, tijdens en na afloop van de draaidag. Vaak wordt dit door de cast zelf verzorgt. Bij grotere producties wordt dit door een visagist gedaan.

Assistent/Runner

Assisteert bij cameraman en gaffer met het bouwen van de set. Vervoert daarnaast de acteurs en is koerier van allerlei producten.


03. Cut, snip, paste

Post-productie, je moet het zo zien “Post” betekend na. Dus alles wat na de opnamedag gebeurt verstaan we onder de post productie.


Montage

Alle puzzelstukjes zijn nu compleet en het puzzelen kan beginnen. Alleen gebeurt dit puzzelen op een krachtige computer. Wij werken met het Adobe pakket waarmee wij alle elementen tot een video kunnen vormen.

Filmmateriaal

Tijdens de opnames zijn alle scenes gefilmd. Allereerst word er een backup gezet op de server. Daarna gaan we aan de slag met het beeldmateriaal. Eerst maken we een zorgvuldige selectie van de juiste beelden. Vervolgens gebruiken we professionele toepassingen om jouw film een filmisch effect te geven

Motion graphics

Komen er grafische teksten o.i.d. in beeld? Zoals bijvoorbeeld een titelbalk of een logo animatie. Deze maken wij geheel in jouw huisstijl, zodat dit naadloos aansluit op jouw merkidentiteit.

Muziek

Wij maken gebruik van een muziek library met meer dan 500.000 tracks. Wij maken een muziekvoorstel waaruit jij een keuze kan maken.

Kleur- / audio-bewerking

Na het aan elkaar puzzelen van de beelden, is het nog tijd voor de finishing touches. Dat betekent bijvoorbeeld het doorvoeren van nog wat kleurcorrecties en verbeteringen in de audio, om alles helemaal perfect te maken.

Ondertiteling

Je ziet het steeds vaker op internet, video’s met ondertiteling. Ondertiteling kan verschillende functies hebben. Zo wordt het op social media gebruikt, omdat video’s automatisch worden gestart zonder audio. Met de ondertiteling wordt de boodschap toch overgedragen, ook zonder audio. Daarnaast is het bij gemeentes verplicht en staat dit in hun online richtlijnen. Wil je jouw video naar meerdere talen vertalen? Dit is allemaal mogelijk.

Animeren

Bij een animatie bestaat de productie uit het maken van de visuals, tekeningen en stijl elementen die gebruikt gaan worden in de animatie.

Tekeningen

Na het schetsmatige storyboard worden alle karakters en andere visuele elementen tot in de puntjes uitgewerkt, zodat deze volwaardig onderdeel kunnen worden van de pre-visualisatie-fase van de animatie.

Voice-over

Aan de hand van een stemvoorstel van verschillende stemacteurs, kun je de juiste stem uitkiezen voor het inspreken van het script.

Animeren

Als de voice-over is ingesproken, zijn bijna alle onderdelen voor de animatie gereed. Nu kunnen we de in jouw gekozen stijlelementen tot leven gaan wekken.

Sound design

Als de animatie is geanimeerd ben je klaar, zou je zeggen? Nog niet helemaal. Tenminste, wel als je een stille video wilt hebben. Nu moet je nog even goed alle benodigde geluiden – effecten, muziek – toevoegen om jouw animatie echt helemaal tot leven te wekken.


Fine tune time

Wanneer de eerste versie van de video klaar is, wordt deze met jou gedeeld.
Wij wachten geduldig in spanning af…




Thank you next!

De laatste stap in het GDBPI principe is Iedereen blij.