Blogpost
Livestream

gepubliceerd 16-05-2023

Waarom hybride events? De voordelen en tips uitgelicht

Hybride events: ze zijn de ideale combinatie van online én offline ontmoetingen. Terwijl een deel van je publiek fysiek aanwezig is, kijken er via je livestream óók heel wat mensen mee. Hoe je zo’n hybride evenement opzet en wat de voordelen zijn, zetten we voor je op een rijtje.

Dankzij de coronapandemie is het leven erg veranderd. We zijn meer dan ooit gewend om remote te werken of on demand te leven. En dat heeft natuurlijk invloed op de manier waarop we evenementen organiseren. Online events zijn professioneler dan ooit en hybride events zijn niet meer weg te denken in de maatschappij. 

Wat zijn hybride events precies?

Fysiek en online komen bij een hybride evenement naadloos samen. Op locatie aanwezig zijn je presentator, dagvoorzitter, sprekers en/of het publiek. Tegelijkertijd kunnen mensen vanuit hun huis, kantoor of een andere locatie het event ook bijwonen, via een hybride livestream 

Maar met alleen het uitzenden van het evenement ben je er niet. Zo’n hybride event organiseren, vraagt om expertise. Waar je je online focust op kennisdeling en flexibiliteit, gaat het fysiek veel meer om de beleving, netwerken en het gevoel van exclusiviteit. Zorg er daarom voor dat je op de juiste manier interactie creëert. Online kan dat bijvoorbeeld met polls of een wordcloud. 

Een hybride event is een goed idee omdat…  

  1. het een veel groter bereik heeft dan alleen een fysiek event. Meer mensen kunnen aanwezig zijn door de combinatie van online en offline.  
  2. het veel duurzamer is. Je publiek hoeft niet fysiek aanwezig te zijn. Dat geldt ook voor (een deel van) je sprekers. Fijn digitaal aanhaken dus!  
  3. je jouw publiek veel meer flexibiliteit biedt. Stel je voor dat ze last minute toch niet in de gelegenheid zijn om je event bij te wonen, dan kunnen ze online aansluiten. 

Inspirerend programma

De kern van elk evenement is een sterk en inspirerend programma. Bij een hybride event is dat nóg belangrijker: je moet namelijk twee soorten publiek aanspreken (online en fysiek). We raden je aan om beide groepen niet precies hetzelfde programma voor te schotelen.  

Hoe dat zit? Een online kijker heeft een veel kortere spanningsboog dan iemand in jouw fysieke publiek. Onze tip: maak het online programma niet langer dan 30 minuten. In de zaal blijft iemand met gemak 45 tot 60 minuten geboeid. Vergeet niet om op een leuke manier af te sluiten. 

Online en offline interactie  

Bij events is interactie ontzettend belangrijk, zowel online als offline. Je zult merken dat het met een fysiek publiek makkelijker is om interactie te creëren dan met een online publiek. Maar vergeet niet om het wel te proberen: je vergroot er namelijk de betrokkenheid mee.  

Bij interactie zijn twee dingen belangrijk: 

Het online publiek kan geen vragen in de zaal stellen, maar met het juiste platform kun je ze wel vragen om berichtjes in te sturen. Het is dus aan de host om óók vragen aan het online publiek te stellen. Extra leuk: lees de antwoorden die online gegeven worden af en toe voor. Zo voelt het online publiek alsof ze toch fysiek aanwezig zijn. 

Wil je hybride events organiseren?

Bij SoMMedia zijn wij gespecialiseerd in livestreams. Heb je hulp nodig of wil je meer informatie, dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen. Wij helpen je graag verder!