Blogpost Livestream

gepubliceerd 16-05-2023

Livestream platform: een optimale online beleving!

Wil je écht impact maken met je communicatie? Overweeg dan eens een livestream. Neem bijvoorbeeld je personeel mee in de laatste ontwikkelingen of inspireer duizenden kijkers met jouw nieuwste product of dienst. Livestreams kun je op 1001 manieren inzetten, zowel voor je medewerkers als je klanten.

Welk livestream platform of welke livestream software kies je?

Om te kunnen livestreamen heb je een platform of software nodig. Hiermee kun je je video direct live uitzenden. En de kijker kan het meteen zien! Maar welk livestream platform of welke livestream software kies je? Dat is afhankelijk van het doel van jouw livestream. Mogelijke opties zijn Microsoft Teams, YouTube en Your Online Event.

Denk hierover na als je livestream tools kiest

Voordat je beslist welk platform je gebruikt voor je livestream, is het verstandig om over deze zaken na te denken:

  • Interactie
    Een van de belangrijkste dingen wanneer je een livestream wil houden: zorg voor interactie met je kijkers. Vraag ze bijvoorbeeld om foto’s in te sturen, vragen te stellen of deel te nemen aan een poll. Daardoor worden je kijkers er écht bij betrokken. Kijk dus of het platform interactie mogelijk maakt.
  • Watchlist
    Daarmee bedoelen we: heb scherp wie er allemaal naar je livestream (mogen) kijken. Hoeveel kijkers wil je tegelijkertijd hebben? Wil je dat zij zich inschrijven en dat het een besloten livestream is of mag juist iedereen meekijken? En wil je achteraf weten wie er gekeken hebben? Allemaal vragen om te beantwoorden, voordat je een platform kiest.
  • Branding
    Als je een livestream hebt voor jouw medewerkers of klanten is het belangrijk dat zij jouw bedrijf of organisatie herkennen. Kies dus een platform dat customizable is. Zo kun je jouw huisstijl en specifieke kenmerken terug laten komen tijdens je livestream.

Interactie op je livestream platform

Bij een livestream zijn je kijkers niet fysiek aanwezig. Daardoor hebben zij een kortere spanningsboog. Zorg daarom voor pauzes, waarbij je medewerker of (potentiële) klant even weg kan van zijn scherm. Ook belangrijk: kies een goed werkend platform, dat niet te ingewikkeld is. Dan haken kijkers namelijk niet af.

Met het juiste platform geef je deelnemers van je livestream de mogelijkheid om interactief mee te doen, zodat ze betrokken blijven. Maar hoe doe je dat dan, interactie inbouwen? Je kunt kijkers natuurlijk vooraf vragen om foto’s in te sturen, maar het is veel leuker om dat tijdens de livestream te doen. De presentator kan de vragen dan direct behandelen én de foto’s live laten zien. Ook leuk: vraag de kijkers om een poll in te vullen of een wordcloud te maken. Het platform Your Online Event biedt deze mogelijkheden.

Klaar om live te gaan?

Er zijn ook bedrijven die kunnen ondersteunen bij een livestream. Het enige wat jij dan hoeft te doen? Weten wat je wil en je stream voorbereiden. Het bedrijf doet de rest! Bij SoMMedia zijn wij gespecialiseerd in livestreams. Heb je hulp nodig of wil je meer informatie, dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen.